Şamil | Kategoriler | Konular

Müdrik

MÜDRİK

Namazın başından sonuna kadar ara
vermeksizin imama uyan, bütün rekâtları imamla beraber kılan
kimse. İmama ilk rekâtın rükûnda yetişen, o rekâta yetişmiş
ve "müdrik" vasfını kazanmış olur.

Namazı cemaatle kılmanın ve imama uyup
onunla başlamanın fazileti çok büyüktür. Bunun ile ilgili
olarak Hz. Peygamber (s.a.s) şöyle buyurur:

"Cemaatle kılınan namaz, tek
başına kılınan namazdan yirmi yedi derece daha
üstündür" (M.Ali, Nâsıf, et-Tâc, I, 247 Buhâri ve
Müslim'den); "İmam namazda kendisine uyulmak içindir. O tekbir
aldığında siz de tekbir alın; rükûya vardığında
siz de rükûya varın..." (M. Ali Nâsıf a.g.e., s. 259).

Bir kimse tek başına bir farz namaza
başladıktan sonra bulunduğu yerde o namaz cemaatle
kılınmaya başlansa; eğer namaza
başlamış ama henüz secdeye varmamışsa,
namazı bırakır ve imama uyar; cemaat sevabına
kavuşur. Bir defa secdeye varmışsa;
kıldığı farz namaz sabah ve akşam namazı ise
yine namazını bırakır, imama uyar. İkinci rekâtın
secdesine varmış ise, namazını bırakmaz, bitirir.

Dört rekâtlı bir farı ise,
kıldığı bir rekâta bir rekât daha ekler, selâm
verip imama uyar. İlk kıldığı iki rekât nafile
olur. Böyle bir namazın üçüncü rekâtına
başlamış, ama secde etmemişse, hemen selâm verip
imama uyar. Üçüncü rekâtın secdesini yapmışsa, dördüncü
rekâtı da kılar, öyle selâm verir.

Nafile namazı kılmakta olan kimse,
yanında cemaatle namaza başlanınca, bu nafileyi iki rekât
kılar, selâm verip imama uyar. Üçüncü rekâta kalkmışsa,
dörde tamamlar. Ancak cenaze namazı kılınacaksa,
başladığı nafileyi bırakıp cenaze
namazına iştirak eder, sonra bıraktığı
nafileyi kaza eder. Çünkü cenaze namazının telâfisi mümkün
değildir.

Cemaatle sabah namazına
başlandığını gören kimse, hemen sabah namazının
sünnetini kılar ve imama uyar. Cemaate yetişeceğini
zannetmezse hemen imama uyar. Sünnete başlamışsa tamamlar.

Öğle, ikindi ve yatsı namazlarında,
bunların farzlarının cemaatle kılınmaya
başlandığını gören kimse hemen imama uyar. Öğlenin
ilk sünnetini farzdan sonra kaza eder. İkindinin sünnetini kılmaz.
Yatsının ilk sünnetini dilerse kaza eder, dilerse kılmaz.

Vaktin ve tamamıyle cemaatin geçeceğine
kesin kanaat getiren kimse sünnetleri kılmayacağı gibi,
üzerinde bulunan az necâseti de gidermeye uğraşmaz.
İkinci bir cemaat bulacağına kanaat getiren kimsenin ise az
necâseti gidermeden namaza başlamaması daha iyidir.

İsmail KAYA


Konular