Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :

Ashabu'l-eser

ASHÂBU'L-ESER



Eser, meydana getirilen şey, nişan ve alâmet demektir. Terim olarak ise gerek Hz. Peygamber (s. a. s.)' den ve gerekse sahabeden rivayet edilen şeylere denir (Riyazü's-Sâlihîn ve Tercemesi (Mukaddime), 1-2). Ashâbu'l-Eser de eser sahipleri, eser taraftarları ve eserciler demektir.

Hz. Peygamber (s.a.s.)'in bu dünyadan göçmeleriyle başlayarak İmam Şafiî'nin yaşadığı asra kadar gelip geçen fıkıh bilginleri iki kısma ayrılır:

a) Ashâbu'l-Eser. Buna ashab-ı rivayet de denir.

b) Ashâbu'l-Rey. Buna ehl-i rey de denir (M. Ebû Zehra, Ebû Hanife, (O. Keskioğlu Tercümesi) Üçdal Neşriyatı, s. 161)

Asr-ı saadette müslümanlar, ortaya çıkan problemlerini Hz. Peygamber (s.a.s.)'e arzediyorlar, gerekli cevabı alarak dönüyorlardı. Hz. Peygamber (s.a.s.)'in vefatından sonra İslâm devletinin hudutları genişledi. Örf ve âdetleri başka başka olan yeni milletler İslâmiyet'e girdiler. Ashab'ın bir kısmı da Hicaz bölgesinden çıkıp başka yerlere dağıldılar. Hayat hadiseleri çoğaldı. Ortaya yeni yeni meseleler atıldı. Halk bu meseleleri sahâbelere sordular.

Ashab'ın bazıları Hz. Peygamber (s.a.s.)'den hadis rivayet ederek esere bağlanmayı tercih ettiler. Rivayete çok yer verdiler. Allah'ın dinine kendi reylerini karıştırmaktan kaçınmak için fetva vermemeyi tercih ettiler (M. Ebû Zehra a.g.e., s. 164-166). Vuku' bulmayan hadiseler hakkında peşin hüküm vermiyorlardı. Bunlar Hicaz bölgesinde bulunuyorlardı. Medine, merkezleriydi. Burada başka ırktan insanlar ve hâlli gerekli hukuki meseleler yok denecek kadar azdı. Çok nadir durumlarda rey ile fetva verilirdi. Medine ekolüne mensup hukukçular Ömer b. el-Hattab, Zeyd b. Sabit, Abdullah b. Ömer, Hz. Âişe ve Abdullah b. Abbâs'dır (Allah hepsinden razı olsun) (Hayreddin Karaman, İslâm Hukukunda İctihad, s. 102). Bu ekole bağlı tabiin âlimlerinin başlıcaları şunlardır: Sâid b. el-Müseyyeb, Urve b. Zübeyr, Kasım b. Muhammed, Ebû Bekir b. Abdurrahman b. Hâris, Ubeydullah b. Utbe, Süleyman b. Yesâr, Harice b. Zeyd (Dr. M. Esad Kılıçer, İslâm Fıkhında Rey Taraftarları, Ankara 1975, s. 29-31; H.Karaman, a.g.e., s. 101-102)

Durak PUSMAZ


Son takip: 05.04.2020 - 12:33
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:


· Taberi · Kibir · Tılsım · Rahim · Müzayede · Fıkıh · Duha suresı · Hılafet · Dellal (tellal) · Cehennem · Süphe · ıffet · Tenzihi sıfatlar · Sebe' suresi · Hıyaru's-sart · Yagmur duası · Hayır · Fıraset · Parlamento · Besmele · Celal · Muhammed b. ıdris es-safıi · Hunsa · Zinet · Ca'ferıyye · Fetanet · Subutu kat'i · Köpek · Uyuşturucu maddeler · Amıne bıntı vehb · Ayıp arastırmak · Fasıt nıkah · Cınayet · Medine-i münevvere · Garıb hadıs · Sihir · ıkta · Tebenni · Zaruri kesim · Sit (a.s) · ümmü külsüm (r.a) · Muhalefetün li'l-havadis · Tekebbür · Budızm, buddızm · ıskat ve devır · Hz. hızır (a.s) · Müddessir suresi · Narh · Zann · Kahin · Minare
· Vahdet-i  şuhud · Riba (fâiz) · Mihrican (mihrigân) · Dıgergamlık (ısâr) · Ashabu'l-medyen · Hırsızlık · ımale · La ilahe illallah · Eımme-ı selase · Mülhid · Takiyye · El-basıt · Mü'min suresi · Darü'l-ıslam · Büyük günahlar · El-camı · Münker hadis · ınfak · Hazene-ı cennet · Muhammed suresi · ırtıdad · Cemaat namazı · Oruç · Dervıs · Afyon · Saf · Naziat suresi · ıktıdar · Lisan · Er-razi · Sad suresi · Müslim, müslüman · Kumar · ıhraz · Ahkaf suresı · Vakıf · La hukme illalillah · Alın yazısı · Kasas suresi · Tefsir
· Ashabı Kiram · Beldeler · Esmaül Husna · Fıkhi mevzular · Kavimler · Kuran Sureleri · Mekanlar · Peygamberler · Savaşlar · İnançlar · Şahıslar

Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber