Şamil | Kategoriler | Konular

Umre

UMRE

Hac* gibi belirli bir zamana bağlı
olmaksızın yapılan Kâbe ziyareti anlamında bir terim.
Umre, Hanefî ve Malikî mezheplerine göre sünnet-i müekkede, Şâfiî
ve Hanbelî mezheplerine göre farzdır.

Hac sadece hac mevsiminde yapıldığı
halde, umre her zaman yapılabilir. Ancak kurban bayramının
arefe günü ile, bu bayramın dört gününde yapılması
mekruhtur. Ramazanda yapılması ise daha çok sevaba vesîledir
(Elmalılı H. Yazır, Halk Dini Kur'ân Dili, II, 709).

Umre esas itibariyle, Kâbe'yi tavaf (etrafında
yedi defa dönmek) ve Safa ile Merve tepeleri arasında yedi defa sa'y
(koşmak) dır. Hacda olduğu gibi; Müzdelife'ye gitmek,
Arafat'ta vakfe yapmak, Mina'da şeytan taşlamak umrede yoktur.

Tavafın dört şavtı (Kabe'nin
etrafında dört kere dönmek) umrenin rüknüdür. Vakit müstesna,
hac için şart olan her şey, umre için de şarttır.
Tavafın geri kalan üç şavtı, Safa ile Merve
arasındaki sa'y ve bunun bitiminde tıraş olmak ya da saçları
kısaltmak da umrenin vacipleridir. Haccın sünnetlerinden Safa
ile Merve arasındaki sa'ye kadar olanların tümü umre için de
sünnettir (bk. "Hac" mad). Sa'y bitince umre ibadeti sona erdiği
için, hacdaki; Müzdelife, Arafat ve Mina ile ilgili sünnetler umrede
söz konusu değildir.

Umrenin yapılışı: Mekke
dışından olup da umre yapmak isteyen bir Müslüman mikat *
yerinde, Mekkeli ise Harem* dışında ihrama* girer.
"Allahım! Ben umre yapmak istiyorum, onu bana
kolaylaştır ve benden kabul et" diyerek dua ve niyet eder,
telbiye* de bulunur. Harem-i Şerif'e gelince Kâbe'nin etrafına
yedi defa dolaşarak tavaf eder. İlk üç dolanışta
biraz çalımlı yürür. Her dolanışta Hacerü'l-Esved*
adındaki kutsal taşı selamlar. Tavaf bittikten sonra iki
rek'at namaz kılar ve Safa tepesine gider. Oradan başlayarak,
Safa ile Merve arasında yedi kere gider gelir. Buna; sa'y denilir.
Daha sonra tıraş olarak veya saçlarını
kısaltarak ihramdan çıkar. Böylece sona ermiş olur
(el-Mevsılî, el-İhtiyar fi Ta'lili'l-Muhtar, 157; Ömer Nasuhi
Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, 483, 508).

Hac için ihrama giren kişinin, ihramda iken
yapması yasak olan şeyler, umre için ihrama giren kişi için
de yasaktır. İhramda iken bu yasaklardan birisini yapan kimseye,
hac için ihramda iken aynı yasağı işleyen kimse için
gerekli olan ceza gerekir.

Umrenin tek rüknü olan tavafın ilk dört
şavtını tamamlamadan karısıyla cinsî temasta
bulunan kişinin umresi fasit olmuştur. Ancak bu duruma düşen
kimse umreyi bırakmaz devam eder. Ceza olarak bir koyun kurban eder
ve tekrar umre yapar. Tavâfın dört şavtını
tamamladıktan sonra aynı yasağı işleyenin umresi
ise fasit değildir, fakat onun da bir koyun kurban etmesi gerekir (Ömer
Nasuhi Bilmen, a.g.e., 85/9).

Şamil İA


Konular