Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :

Kıyam bi-nefsihi

KIYÂM Bİ-NEFSİHİ



Kendi özü gereği varolan. Kıyam bi-zatihi de denir. Allah'ın Tenzihat ya da Sıfat-ı Selbiye (Allah'ın soyutlama, olumsuzlama yoluyla ulaşılan sıfatları) denilen sıfatlarındandır. Allah'ın bizzat varolduğunu, varolmak için başka bir varlık ya da nedene muhtaç olmadığını dile getirir.

Allah dışındaki varlıklar özleri gereği değil başka bir varlık ya da nedene bağlı olarak vardırlar. Varolmak için ikamet edecekleri bir mekana, içinde bulunacakları bir yere (mahal), kendilerini seçecek bir seçiciye ya da icad edecek bir mucide ihtiyaç duyarlar.

Böyle bir neden olmadıkça varolmaları düşünülemez. Bu nedenle Allah dışındaki tüm varlıklar kıyam biğayrihi (başkasıyla varolan) varlıklardır. Allah, varlıklara ait niteliklerden münezzehtir. Bu nedenle O'nun kendi özü gereği varolması gerekir. Bu gereklilik Allah için vücub (zorunluluk) ifade eder. Aksi durumda Allah'ın diğer varlıklara benzemesi, onlar gibi başka bir nedene bağımlı (muhtaç) olması gerekir ki, Allah için böyle birşey düşünülemez. Bu nedenle Allah'ın varlığı vâcibu'l-vücud (varlığı zorunlu) olarak tanımlanır. Varlığı zorunlu olan Allah, diğer varlıkların varlık varoluş nedenidir.

Başka bir deyişle tüm evren ancak Allah'ın varlığı nedeniyle, O'nun yaratması, varetmesiyle vardırlar. Varolmaları Allah gibi zorunlu (vacib) olmadığı için varlıkları "mümkün" olarak nitelenir, eş deyişle varlıkları ile yoklukları arasında bir fark yoktur.

Allah'ın varlığının zorunluluğu ve kendindenliği Kur'an'da tenzih, soyutlama yoluyla ortaya konulur. Tevhîd inancını özetleyen ihlas Sûresi Allah'ın birliğini, doğmak ve doğurmak gibi yaratılmışlara özgü niteliklerden yüce olduğunu, hiçbir varlığın O'nun dengi olamayacağını belirtirken O'nun "Samed" olduğunu da vurgular. Samed, müfessirlere göre, tüm varlıkların varlık ve bekalarının Allah'a bağlı olduğunu, her şeyin O'na muhtaç bulunduğunu, O'nun ise hiçbir şeye bağımlı ve muhtaç olmadığını, her şeyin yöneleceği, yardım dileyeceği tek varlık olduğunu dile getirir. Allah'ın varlıklardan aşkınlığı, münezzeh oluşu, muhtaç olmayışı "Ey iman edenler, siz Allah'a muhtaçsınız. Allah ise müstağnidir (hiçbir şeye muhtaç; değildir)" (el-Fatır, 35/15) ve "Allah, âlemlerden müstağnidir" (el-Ankebut, 29/6) gibi âyetlerle de sık sık vurgulanır.

(Ayrıca bakınız: Allah, Sıfat-ı Sübutiye, Sıfat-ı Selbiye maddeleri).

Şâmil İA


Son takip: 22.09.2014 - 01:04
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:


· Hacet namazı · Arkadas · Alın yazısı · Muztarıb hadis · Nakli delil · Köpek · Müksirun · ıtaat · Sufi · Sahih-i buhari · Kelam · Lzdlrar · Bıd'i talak · El · ıktısad · Ka'de-ı ula · Hacerü'l-esved · Tavla · Sikke · Karz-ı hasen · ısm-ı a'zam · Münafık, münafıklar · Hacer · Sürgün · Muhacirun (muhacirler) · Salabet-i diniyye · Sahur · Simsarlık · Farıza · Kesb · Mesfuun bih · Kitabi · Hataları örtmek · Hacc-ı temettü · Sır saklamak · Kumar · El-hıcr suresı · Kin · Mushaf · Veda hutbesi · ıstıkamet · Ayıp arastırmak · ılme'l-yakin · Muhadramun · Surre · Velime · Beytü'l-ma'mur · Cıbt · ısraılıyat · Tabiun · Minare
· Mefkud · Uzlet · öfke · Mest · Ruh · Reform · Müzzemmil süresi · Ecr-ı mısıl · Delil · Semi · ıgva · Vakıf akar · Propaganda · Yardımlaşma · Malik b. enes · Mü'minun suresi · Hürrıyet · Zilyed, zilyedlik · ıshad (sahıt tutma) · Asere-ı mübessere · Borç · Gasb · Akabe · ıman · Hul · Hıyaru'l-ayb · Yalan · Asi · Solculuk · Hıdayet · Kinaye · Nass · Serefe · Saki · Zarar · Niyet, niyyet · Sehid · Harp emırı · Akabe bey · Besmele
· Ashabı Kiram · Beldeler · Esmaül Husna · Fıkhi mevzular · Kavimler · Kuran Sureleri · Mekanlar · Peygamberler · Savaşlar · İnançlar · Şahıslar

Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber